Helmplicht
Er komt een helmplicht voor snorfietsers, maar wanneer precies is nog niet duidelijk. De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat de wetswijziging die daarvoor nodig is in ieder geval negen tot twaalf maanden duurt.
- Vito Loreto Zwart Glans€ 59,00of €19.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Loreto Zwart Mat€ 59,00of €19.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Loreto Wit Glans€ 59,00of €19.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Loreto Nardo Grijs€ 59,00of €19.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Bambino Kinderhelm Zwart Mat€ 69,00of €23 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Bambino Kinderhelm Zwart Glans€ 69,00of €23 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Bambino Kinderhelm Wit Glans€ 69,00of €23 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Bambino Integraal Kinderhelm Zwart Mat€ 79,00of €26.33 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Isola Wit Glans€ 89,00of €29.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Isola Grijs€ 89,00of €29.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
- Vito Isola Fluor€ 89,00of €29.67 in3 keer1-3 werkdagen via pakketdienst
Ook helmplicht voor snorfietsers
In januari 2019 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die verzoekt om met een wetsvoorstel te komen waarbij het dragen van een helm verplicht gaat worden voor alle snorfietsers. Doorgaans duurt een dergelijke wijziging negen tot twaalf maanden.
Aan het eind van 2018 hebben 130 artsen een brandbrief gepleit voor een helmplicht voor snorfietsers. Zij vinden dat de snorfiets gevaarlijk is. “Nergens is de snorfiets zo populair als in Nederland, want het is gewoon een brommer die alleen op papier niet zo snel kan. Maar de afgeknepen brommer rijdt wel degelijk snel en is zwaar.”
Van snorfiets naar bromfiets
De verwachting is dat veel snorfietsers als gevolg van de helmplicht hun voertuig zullen laten registreren als brommer. De bewindsvrouw gaat de mogelijke gevolgen van de nieuwe regel laten onderzoeken: “Wat is het effect op verkeersveiligheid? Gaan bestuurders van de snorfiets kiezen voor een andere mobiliteit en, zo ja, welke? Kan er onderbouwd worden waarom een dergelijke verplichting wel geldt voor de snorfiets maar niet voor vervoersmiddelen met een vergelijkbare snelheid? En is deze maatregel ook te handhaven?” Dit onderzoek moet dit najaar zijn afgerond.
Bovag juicht dat onderzoek toe. “Uiteraard is het dragen van een helm veel beter, voor elke verkeersdeelnemer. het is dan ook goed dat er uitgebreid onderzoek plaats gaat vinden naar de effecten hiervan en de implicaties voor wat betreft de eventuele invoering.” Volgens de brancheorganisatie zou het bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om bestaande snorfietsen om te laten keuren naar bromfiets, op locatie bij een scooterbedrijf.
Overgangsregeling
Ook vindt de minister dat er een ‘redelijke’ overgangsperiode moet komen om mensen de gelegenheid te geven een geschikte helm te kopen. “Die helmen moeten ook beschikbaar zijn. Momenteel zijn er namelijk ongeveer 700.000 geregistreerde snorfietsen in Nederland. Daarnaast is ook goede voorlichting over deze maatregel van belang.”