Toggle Nav

Verschil 2-takt & 4-takt

De reden dat wij ons enkel gespecialiseerd hebben in 4-takt scooters is omdat deze ten opzichten van de 2-takt scooters vele voordelen hebben. Zeker wanneer je daadwerkelijk een scooter wil kopen is het erg handig om de verschillen tussen deze type motoren te kennen. Bij Voordeelscooters.nl hebben we ons volledig gespecialiseerd op 4-takt scooters en door de verschillen duidelijk te maken snapt u wellicht waarom.

Uitleg 4-takt

Naast het gegeven dat de 4-takt motor niet meer op mengsmering (het tanken van een mengsel tussen olie en benzine) maar enkel op euro 95 rijdt staat hij bekend om zijn zuinigheid (gemiddeld 1-50) en betrouwbaarheid.

Tevens is de 4-takt erg makkelijk te onderhouden is en al meer dan tien jaar ook door de meest gerenommeerde merken gebruikt word, waardoor alle onderdelen ook elders makkelijk leverbaar zijn. Vrijwel alle 4-takt scooters zijn voorzien van dezelfde of vergelijkbare 4-takt motoren.

Voordelen 4-takt
  • Laag brandstofverbruik
  • Betrouwbaarheid
  • Milieuvriendelijker
  • Minder geluid
Uitleg 2-takt

De 2-takt motor is een eenvoudige techniek met minder onderdelen. Hierdoor is de 2-takt lichter en makkelijker in onderhoud. Het grootste nadeel van de 2-takt is het olieverbruik en het geluid.

Een 2-takt verbruikt meer olie en bij sommige oudere modellen moet er ook nog mengsmering getankt worden wat bij veel tankstations niet meer te verkrijgen is. Ook is het extra geluid vaak een ergernis voor 2-takt rijders.

Nadelen 2-takt
  • Meer geluid
  • Minder milieuvriendelijk
  • Oliereservoir moet op peil worden gehouden
  • Meer slijtage gevoelig

Veel gestelde vragen

Hoe werkt een 2-takt motor?
Een 2-takt motor is eenvoudig qua opzet wat hem bepaalde voor- en nadelen geeft ten opzichte van een 4-takt motor. Voordat de brandstof de cilinder ingaat wordt hier olie aan toegevoegd. Zo ontstaat er een mengsmering. De olie is nodig om de draaiende delen in het motorblok te smeren, waaronder de krukas. Bij een 2-takt scooter heb je een apart oliereservoir en een oliepomp. De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp.

Hoe werkt een 4-takt motor?
Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren. De draaiende delen worden namelijk gesmeerd door de olie in het motorblok zelf. Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen. De kleppen worden op het juiste moment geopend en gesloten zodat ze niet tegen de zuiger aan kunnen komen. De bediening van de kleppen wordt geregeld door een nokkenas.

Is een 2-takt of 4-takt motor beter?
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.

Bekijk onze scooters

Copyright © 2021 Voordeelscooters.nl