Toggle Nav
My Cart
trustpilot voordeelscooters.nl

Wat is een snorfiets?

Wat is een snorfiets?

De geschiedenis van de snorfiets

De snorfiets is in 1976 geïntroduceerd naar aanleiding van de verplichting voor bromfietsrijders om een valhelm te dragen. Een gedupeerde groep was die van de plattelandsvrouwen in klederdracht, die zich veelal op de bromfiets verplaatste en daarvan afhankelijk was. Zij wilden niet hun Zeeuwse boerinnen kap of hun Urker mutsje afzetten. Als compromis werd toen de snorfiets bedacht. Minister Westerterp van verkeer en waterstaat stelde 20 km/u als maximumsnelheid, 50 kilo als maximumgewicht, 1 paardenkracht als vermogen en 12 inch wielen voor. Er werd bepaalt dat: "de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer mag bedragen dan de op het kentekenbewijs of in het kentekenregister vermelde maximum-constructiesnelheid, vermeerderd met 5 km/u". Aldus mogen snorfietsen niet sneller kunnen dan 30 km/u. De maximum-rijsnelheid is echter 25 km/u, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Snorfietsen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur hebben een blauwe kentekenplaat. Een WA-verzekering is verplicht

Populariteit

De populariteit van de snorfiets is de laatste jaren enorm toegenomen, met name onder jongeren. Het eigendom van snorfietsen komt wel, voor ruim driekwart, voor rekening van 20-plussers. Sinds 2012 zijn er meer snorfietsen dan bromfietsen. De toenemende populariteit kan verklaard worden door onder meer het gemak dat de snorfiets biedt ten opzichte van de brommer. Een helm is niet nodig; het is opstappen en rijden. Het aantal verkochte snorfietsen bestaat naar schatting voor ruim driekwart uit snorfietsen. Op 1 januari 2019 telde Nederland officieel 748.917 snorfietsen, bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar eerder. De verkoop van nieuwe snorfietsen in 2018 is wel afgenomen met 22% ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat de verkoop van snorfietsen weer omlaag gaat vanwege de helmplicht in sommige gemeenten.

Snorfiets naar de rijbaan in Amsterdam

Je rijdt nu met je snorfiets binnen de ring A10 niet meer op het fietspad. Je moet op de rijbaan rijden en een helm dragen. De nieuwe regel geldt voor bijna alle straten binnen de ring A10. Op veel plekken reed je al op de rijbaan, tussen de auto’s. Nu rijd je overal op de rijbaan. Alleen op bromfietspaden (waar ook bromfietsers rijden) en in een paar drukke straten moeten snorfietsers op het fietspad blijven. Goed om te weten: buiten de ring A10 is er niets veranderd. Daar rijden snorfietsen op het fietspad. Een helm is daar niet verplicht.

Waarom is de snorfiets met helm naar de rijbaan gegaan?

Het wordt steeds drukker op de smalle Amsterdamse fietspaden. Het aantal fietspadgebruikers blijft maar stijgen. Dat levert gevaarlijke situaties op, voor fietsers en snorfietsers. De gemeente neemt maatregelen om de bereikbaarheid en de veiligheid in de stad te vergroten. Eén van die maat­regelen is het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan met helmplicht. De gemeente verwacht dat daardoor de doorstroming op de fietspaden verbetert en de verkeersveiligheid toeneemt.

Benzine of elektrische snorfiets kopen?

Er zijn benzine snorfietsen en elektrische snorfietsen op de markt. Uiteraard hebben ze allebei hun voor- en nadelen. Wilt u hierover meer weten? Bekijk dan onze blog: De voordelen en nadelen van een elektrische scooter

Bekijk alle scooters

Delen via:

Copyright © 2024 Voordeelscooters.nl