Wij helpen u graag op weg. Advies nodig? 085 4016830

Verschil 2takt en 4takt scooter

4 Takt

De reden dat wij ons enkel gespecialiseerd hebben in scooters welke uitgerust zijn met viertakt motoren is omdat deze ten opzichten van de tweetakt motor vele voordelen hebben. Naast het gegeven dat de viertakt motor niet meer op mengsmering (het tanken van olie en benzine dus) maar enkel op euro 95 rijdt staat hij bekend om zijn zuinigheid (gemiddeld 1-50) en betrouwbaarheid. Tevens is het een motor welke erg makkelijk te onderhouden is en al meer dan tien jaar ook door de meest gerenommeerde merken gebruikt word, waardoor alle onderdelen ook elders makkelijk leverbaar zijn, omdat op de dag van vandaag bijna alle viertakt scooters voorzien zijn van dezelfde of vrijwel vergelijkbare viertakt motoren.

2 takt

De tweetaktmotor is de eenvoudigste vertaling van het ontploffingsprincipe naar een werkend motorblok. Het blok werkt in twee slagen namenlijk de:

  • 1 Inlaatslag
  • 2 Arbeidsslag

  • Een Slag betekent eigenlijk niets meer dan een beweging van de zuiger. Een tweetakt heeft twee slagen (bewegingen van de zuiger) nodig voordat het verbrandingsproces klaar is. Eerst beweegt de zuiger omhoog, vervolgens omlaag. Daarna begint het proces weer van voren af aan. Als deze twee slagen zijn uitgevoerd is de krukas precies één keer rond geweest.

verschil-tussen-een-4takt-en-een-2takt-motor

Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.